WAT LEVERT EEN SALESTRAINEESHIP OP?
- Verbindt jonge sales professionals aan de organisatie
- Zorgt voor nieuwe inzichten en energie in het team
- Verhoogt de productiviteit van new hires
- Draagt bij aan commerciële resultaten
- Helpt de organisatie te ontwikkelen
Het vinden, binden en boeien van jong sales talent is voor veel commerciële organisaties een uitdaging. Hoe word je als werkgever aantrekkelijk voor jonge high potentials? En hoe zorg je ervoor dat zij zich thuis voelen in jouw organisatie, zich kunnen ontwikkelen, en sneller productief zijn? Zo maar een paar uitdagingen waar veel commerciële managers mee te maken hebben.
Ook ervaren ze dat traditionele opleidingen niet meer helemaal aansluiten bij de ontwikkelingen van vandaag, en tegelijkertijd beschikken ze vaak niet over een professioneel ‘on-boarding’ programma voor sales professionals.
Daarom willen we samen met commerciële managers een onderscheidende aanpak ontwikkelen. Het Salestraineeship verbindt jong sales talent met het bedrijfsleven. Door continue begeleiding en trainingen met praktische toepassing tillen we sales naar een hoger niveau.
Sales professionals opleiden is een vak apart. Niet alleen omdat het eigenwijze mensen zijn, maar ook omdat het sales vak zich steeds verder ontwikkelt. Door alle sociale media en internet liggen er veel kansen om een netwerk van potentiële klanten te bouwen, maar is er ook veel veranderd ten aanzien van de rol van sales professionals. Deze ontwikkelingen nemen we als uitgangspunt voor het opleiden van een nieuwe generatie sales professionals.
PROGRAMMA
Het opleidingsprogramma bestaat uit een basisprogramma met een aantal trainingen, aangevuld met praktische workshops en masterclasses door experts in de markt.
De commercieel directeuren van onze opdrachtgevers geven we graag een plek in dit programma. Zij kunnen immers het beste aangeven voor welke uitdagingen hun organisatie staat, en deze als ‘case’ inbrengen. De trainees werken op deze manier aan de oplossing voor een aantal vraagstukken uit de markt.
We werken elk kwartaal met een ander thema:
KEN HET SPEELVELD (Q1)
Om succesvol te zijn in sales is het belangrijk om zo snel mogelijk het speelveld te kennen. Denk aan kennis van het bedrijf, de producten, de klanten, de markt, de concurrentie. De volgende trainingen en workshops vinden plaats in Q1:
- Introductiedag
- Sales plan maken
- Consultative Selling
- Praktijkopdracht
- Masterclass Social Selling
KEN JEZELF (Q2)
Ken je persoonlijke kwaliteiten en zet ze effectief in om je doel te bereiken. Aan bod komen:
- Persoonlijke effectiviteit (met Insights Discovery persoonlijkheidsprofiel)
- Onderhandelingsvaardigheden
- Bedrijfsbezoek en praktijkcase
- Masterclass Onderhandelen met Inkopers
MAAK DE VERBINDING (Q3)
Gebruik alles wat je geleerd hebt in de afgelopen 6 maanden en breng dit naar een hoger niveau, in verschillende praktische situaties. Onderdeel van deze fase is:
- Winnende offertes maken en presenteren
- Consultative Selling praktijkdag (oefenen met echte situaties)
- Masterclass non-verbale communicatie
- Bedrijfsbezoek en praktijkcase
LAAT ZIEN WAT JE WAARD BENT! (Q4)
Afsluiting van het opleidingsprogramma met een sales game en diploma uitreiking.
- Overtuigend presenteren
- Bedrijfsbezoek en praktijkcase
- Salesgame
- Diploma uitreiking
De sales trainees zijn door het jaar heen ruim 12 dagen met elkaar aan de slag om hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen onder begeleiding van sales professionals en experts. Doordat zij elkaar regelmatig zien, leren ze van elkaar en ontstaat er een hechte band die later in hun carrière ook nog van waarde kan zijn.
Geef als eerste een reactie