De onderliggende vraag is of de huidige corona crisis een blijvende en veranderende impact heeft. Je hoort diverse geluiden en verschillende meningen. Zoals we na de kredietcrisis dachten dat alles anders zou worden deden we precies hetzelfde erna, en was er totaal geen langdurige impact zoals men eigenlijk voorspelde. Dus wat maakt het deze keer anders?
Het verschil met de vorige crisis was dat het in 2008 vooral een financiële crisis was, de wijze waarop we werkten was niet anders. Je had minder werk, maar deed het op dezelfde wijze. Nu moesten we vanuit thuis werken en waren we in een ‘lock down’. Thuiswerken en videobellen was bij veel bedrijven nog steeds not done. Net als trainingen steevast klassikaal werden gedaan. Dat we, ook ongewild, hebben moeten veranderen en ook voor een wat langere periode zal zeker op de lange termijn impact hebben. Waar eerst de meningen verdeeld waren is iedereen nu zeker dat het kan, online.
Dus wat doet dat op de lange termijn dus met het salesteam? Hoe ziet die eruit? In het vorige item met Douglas Huissen waren het al eens dat wij denken dat er meer Inside Sales functies komen, ook ter vervanging van de pool accountmanager met leasewagen. Die samenstelling zou zo maar een compleet ander percentage hebben dan nu. Zowel in Nederland als Internationaal zullen we als Sales minder reizen. Kostenbesparing is mooi meegenomen in een tijd waar het minder gaat, en we gaan niets nieuws doen, we blijven ‘gewoon’ doorgaan met online vergaderen via Teams, Zoom, en andere manieren die we nu hebben moeten doen. Het werkte dus waarom terugdraaien?
Naast de verhoudingen inside en buitendienst is er ook de vraag welke verschuiving er zal zijn qua inhoud van ons vak. Hoe ziet de rol van Sales er dan uit? Komen er ook nieuwe rollen in Sales, of verdwijnen er juist enkele? Van junior tot manager, we zullen de aankomende tijd flexibel moeten zijn over onze rollen en afhankelijk van de wereld om ons heen weer een passend team moeten bouwen.
Vraag is nu, vooral aan jullie, welke verschuivingen we nog meer gaan zien in ons salesteam. Hoe denk jij dat je salesteam er in 2021/2022 uitziet en waarom? We zijn erg benieuwd en zullen een onderzoek doen onder menig commercieel manager en komen hier nog op terug. Wil jij ook input leveren, stuur die naar media@salesmagazine.nl o.v.v. salesteam.