You Are Here: Home » Blog » Wat zijn de beste sales vragen tijdens een verkoopgesprek?

Wat zijn de beste sales vragen tijdens een verkoopgesprek?

Als sales professional weten we dat het beter is om te luisteren dan te praten, en het stellen van goede sales vragen is daarbij cruciaal. Toch blijkt in een willekeurig vragenrondje dat goede vragen stellen zo simpel nog niet is.

Salesmagazine verzamelt dus graag voor de volgende uitgave de beste vragen. Zet je beste vragen in de comments en we publiceren met je naam een selectie voor de volgende uitgave!

 

Hierbij de aftrap:

 

1)      Waar kan ik u het beste mee helpen?

2)      Zijn er zaken waar ik u nu al bij kan helpen?

3)      Wie zijn nog meer verantwoordelijk voor deze beslissing?

4)      Wat verwacht u van mij/ons?

5)      Hoe ziet het inkoopproces er uit?

 

We zijn benieuwd!

Comments (14)

  • Dennis Vrolijk

    Cruciaal in het stellen van de juiste vragen is oprechte interesse en behoefte achterhalen ipv feitelijk onderzoek. Alleen zo kom je in een echt gesprek met je gesprekspartner. Vragen die je hierbij helpen zijn vragen waarbij je vraagt naar de emotie en niet zozeer naar de feiten.
    Enkele voorbeelden:

    1. Wat is uw idee bij een ideale samenwerking?
    2. Als ik met u rondloop over de afdeling en u vraag om twee zaken concreet te verbeteren, welke zijn dat dan?
    3. Waar wilt u over een half jaar staan met de organisatie?
    4. Wanneer bent u succesvol?
    5. Wat is voor u het doel van dit gesprek?

    Beantwoorden
  • Joep Koster

    - Mag ik je helpen?

    Beantwoorden
  • Ivo Vittali

    Wat een open deuren. Als leveranciers mij de geijkte vragen stellen, vraag ik altijd waar ze cursus hebben gevolgd. Liever een autenthiek iemand die ik een klus gun, dan pas prijsstelling, service e.d. Als ikzelf met een prospect aan tafel zit, is het juist een kunst om ze in de spiegel te laten kijken, hun probleemstelling/gebrek uit te laten spreken. En dat jij de oplossing hebt of bent. Je mag best brutaal zijn, confronterend zijn, twee kleine voorbeeldjes:

    Sollicitatiegesprek voor salesfunctie:
    Werkgever: ‘Maar hoe zou jij nou deze pen, ook al is hij slecht van kwaliteit aan een nieuwe klant verkopen?’
    Sollicitant: ‘Meneer, als u slechte pennen zou verkopen, denkt u dan echt dat ik hier wil werken?”

    Facebook! Tuurlijk ken ik dat, wat is een fanpage?
    Klant: ‘Jullie hebben onze website ontworpen. Kun je daar een Facebookicoontje op plaatsen?’
    Account Manager: Hebben jullie een fanpage dan?
    Klant: ‘Wat is een fanpage?’

    Zodra de klant inziet dat jij ze verder kunt helpen…

    Succes allen, maar niet té brutaal zijn he!?

    Gr
    Ivo

    Beantwoorden
  • Eveline Erkelens

    Wauw Invo, leuke input en herkenbaar!

    Ik geef de onderstaande basis altijd mee naar mijn team en collega’s, in individuele 1 op 1 gesprekken en neem hierin mee dat de huidige (werk)generatie anders denkt en communiceert en het woord commercieel werken vanuit een andere en nieuwe hoek insteekt (neem dit mee in je bedrijf en management!):

    Denk nooit dat je alles al weet, de beste commerciele kracht blijft leren, blijft kijken en ontwikkelen. Commercieel= het kunnen inspelen op een actie-reactie van de klant (is altijd weer anders), leer daarnaast het vermogen te ontwikkelen om jezelf te spiegelen aan een situatie of klant (is altijd weer anders), leer het vermogen te ontwikkelen om oprecht gerinteresseerd te zijn, ontwikkel het vermogen om te luisteren en dan echt te luisteren! Geef de klant/bezoeker de gast de ruimte om zijn/haar aankoop/wens/project onderbouwd uit te spreken. Je laat hiermee een oprechte en juiste indruk achter en dus geef je automatisch het juiste gunaspect af naar de klant (laat hem je de aankoop gunnen). Denk aan hoe je zelf graag te woord gestaan wil worden.Je maakt van een prospect een klant/van een vaste klant een blijvende klant/ een zoekende een boekende klant. Laat ze het over je hebben!
    Kortom vandaar mijn visie, het beste commercieel ben jezelf!

    En PS, doe alles met heel veel humor, heb LOL en geniet!

    Vragen? Ik kom mijn bovenstaande visie graag toelichten!
    Groet Eveline.Erkelens@vacanceselect.nl, manager Vacanceselect

    Beantwoorden
    • Ivo Vittali

      Hai Eveline,

      Dank je wel en alsjeblieft. Naast Sales doe ik ook de Marketing voor Dune. Dus ik denk bij mezelf: met zo’n leuke comment kom ik wel bij Marcus onder de aandacht en word ik in het Salesmagazine opgenomen met m’n quotes en mag ik wellicht een rolletje spelen in het gesponsorde TV-programma van VacanceSelect, alwaar ik dan opeens met een groot spandoek ‘DUNE’ verschijn en vervolgens in het zwembad plons. En laten we het dan nog niet eens hebben over het interview dat ik dan een week later heb in Salesmagazine over commerciële kansen benutten in de reclamebranche, dé meest slechte tak momenteel onder de zakelijk dienstverleners. Dan kom ik weer eens leuk onder de aandacht, weten de mensen mij te vinden, en hoef ik die acquisitiegesprekken met ‘open-deur-vragen’ überhaupt niet eens te voeren.

      Maar ja…je mag toch dromen, he…? Groetjes in Alkmaar!

      Gr
      Ivo Vittali
      Dune
      ivo.vittali@dune.nl

      Beantwoorden
  • Bjorn Vos

    Ik vind het ongelooflijk dat zelfs een blad als Sales Magazine dat zich wil profileren als blad voor professionals, meedoet met het leren van standaardzaken. Er bestaan geen goede standaard vragen. Goede vragen zijn vragen waarmee je het antwoord krijgt dat je wilt en dat kan bij elke klant anders zijn. Door verkopers te leren standaard vragen te stellen, blijf je weer hangen in techniekjes en trucjes in plaats van hen vaardigheden aan te leren waarmee ze de klant echt verder kunnen helpen. Klanten verdienen geen standaard vragen, klanten verdienen professionele vaardigheden die worden ingezet om hen te helpen bij het realiseren van hun specifieke plannen.

    Groet,
    Bjorn Vos

    Beantwoorden
  • salesmagazine

    Hi Bjorn,

    Als salestrainer moet je wel even goed lezen Bjorn, dat is moeilijk net als luisteren maar wel goed om even te doen :-)

    We zeggen nergens dat je ‘standaard vragen’ moet stellen, maar goede vragen….. Hopelijk is dat reden om weer opgelucht adem te halen in je vertrouwen in salesmagazine weer terug? :-)

    Maar kunnen standaard vragen geen goede vragen zijn? Dat weet ik zo 1-2-3 niet…..Ik stel zowel ad hoc vragen als standaard vragen die voor mij en mijn salesproces belangrijk zijn. Maar, we geven vooral aan dat vragen stellen, net als goed lezen zo blijkt, voor sales nogal een valkuil is. We zien dagelijks het nut van goede vragen, we wij organiseren diverse sales bijeenkomsten en kunnen toch wel zien dat het stellen van goede vragen voor sales nog steeds lastig is dus zijn zo eens benieuwd wie er leuke, goede, salesvragen kan stellen.

    Groet en fijn weekend,

    Ps, je blijft toch wel salesmagazine lezen?

    Beantwoorden
  • Paul Vrijhof

    Leuke discussie, aantal goede vragen.

    Valt me wel op de meeste vragen aan de “verkoopkant” van het verhaal zitten (behoeftes achterhalen, problemen etc etc). Du moment dat je richting de onderhandelingskant komt, vind ik het stellen van pijnvragen wel aardig: “wat zou u doen als wij deze oplossing niet zouden kunnen bieden”. Mooie manier om te achterhalen wat de waarde is van je propositie. Je moet er als commerciant wel tegen kunnen dat de tegenpartij wat onrustig kan worden…

    Beantwoorden
  • Pieter

    Wat is voor u de aanleiding om dit gesprek aan te gaan?

    Let vooral op de fouten van een commerciele actie, vooral bij telefonische verkoop gesprekken, van telemarketeers die praten in het verleden: ik was op zoek naar… Wat was voor u het beste moment etc.

    Beantwoorden
  • Janny (West Brinck Acquisitie Meppel)

    Als je op zoek bent naar een ”hand-out” voor een verkoopgesprek,
    ik mail hem je graag toe.

    Mail naar:

    info@westbrinck.nl

    Pas deze handout aan, zodat het past als een warme jas.

    Heb je behoefte aan gratis adressen of een gratis checklist acquisitie, bel of mail me.

    Groeten Janny Westenbrink
    West Brinck Acquisitie Meppel

    Beantwoorden
  • Lester | Excellent

    Voor informatie inwinnen gebruik je openvragen – wie, wat, waar, wanneer ,waarom, etc. Als je bijvoorbeeld tegen het bezwaar aanloopt “we hebben een preferred suppplier – PSL” zou je kunnen denken aan de volgende vragenreeks:

    - Wie zijn deze suppliers?

    - Wat bevalt eraan?

    - Wat zou beter kunnen?

    - Wanneer loopt het contract af?

    - Het is toch niet zo dat jullie Nooit hiervan afwijken :)?

    Uiteraard je eigen bewoording gebruiken …

    Groeten,

    Lester | Excellent Sales Training

    Beantwoorden
  • Mark Weebers

    Vraag gewoon eens: ‘Waarom wilt u dit (het product of de dienst) kopen’?

    Beantwoorden
  • Peter Smeele

    Helaas heb je vele duizenden goede vragen die je tijdens een verkoopgesprek kan stellen.
    Een greep aan eisen die je aan een goede vraag kan stellen zijn:
    - Een vraag dient compact te zijn, niet te vaag.
    - Een ‘waaromvraag’ zet de gesprekspartner in een hoek en gaat zich verdedigen. Dus voorkom deze vraag.
    - Met een te vage ‘ open vraag’ (wie, wat, waar, hoe) verlies je de grip op het gesprek.
    - Een vraag stel je met de juiste intonatie, met de juiste houding, op het juiste moment en met de juiste intentie en met de juiste snelheid.
    - Teveel vragen wordt door gesprekspartner als een ‘ondervraging’ gezien, waardoor je het verkoopdoel mist.

    Peter Smeele

    Beantwoorden
  • Hans Hes

    Waaraan moet mijn product/dienst voldoen zodat u zegt: daar wil ik gebruik van maken

    en dán je mond houden !!!

    Beantwoorden

Leave a Comment

© 2012 SalesMagazine. Design 010graphics

Scroll to top