You Are Here: Home » Blog » Pak die telefoon!

Pak die telefoon!

 

Ik maak graag even gebruik van de mogelijkheid om een frustratie van mij af te schrijven. Mijn excuses als ik dan ook iets te cynisch over kom.

 

Wij helpen onze klanten met het vinden en selecteren van voornamelijk sales professionals. Nou doen wij dat veelal door zelf actief op zoek te gaan en mogelijke kandidaten actief te benaderen.

 

Maar zo nu en dan plaatsen wij een vacature tekst via jobboards of hier op Linkedin. Eigenlijk tegen beter weten in, want als wij de statistieken nagaan dan hebben wij zelden een vacature weten te vullen door middel van een reactie op een jobposting. Maar goed, het is marketing technisch wel goed om af en toe van je te laten horen via diverse kanalen.

 

Sinds kort zetten wij in alle vacature teksten ook ons telefoonnummer en vermelden wij expliciet dat wij graag gebeld willen worden door de juiste kandidaat.

 

Het aantal belletjes dat wij mogen ontvangen is op de vingers van één hand te tellen.

 

 

En daar snap ik helemaal niets van. Want aan de andere kant worden wij wel altijd overspoeld met reacties via de email. Wij kunnen serieus een dag vullen met het beantwoorden van al die email. Waar zelden, of eigenlijk nooit, de juiste kandidaat tussen zit. Nou heb ik afgelopen maand bewust eens niet gereageerd op ontvangen e-mails. Koren op de molen natuurlijk van alle werkzoekenden die toch al steen en been klagen over het uitblijven van een reactie op hun sollicitatie. Maar in de afgelopen maand heeft er maar één persoon mij gebeld met de vraag of zijn sollicitatie wel goed was ontvangen.

 

Al die andere die in hun motivatiebrief (als die er al bij zit) hoog op geven hoe deze vacature hen toch echt wel op het lijf is geschreven laten het bij die ene email zitten.

 

 

Nogmaals, wij zoeken met name sales professionals. Mensen die in deze moeilijke tijden hun klanten moeten overtuigen te investeren in hun oplossing of product. Dat vergt een hoop overtuiging en vooral een pro actieve houding. Hoeveel orders haal jij binnen dankzij het sturen van een email?

 

Het is een dooddoener maar solliciteren is toch echt jezelf verkopen. En dat vergt een pro actieve houding en de lef om het net iets anders aan te pakken dan je concurrent. Door bijvoorbeeld de telefoon op te pakken. Geloof mij, alleen daar maak je al een heel verschil mee.

 

 

 

Comments (2)

  • Bastiaan Roubos

    Een mooie verhaal op papier en een schitterende CV zijn mooie begin punten, maar voor de meeste kandidaten en bedrijven ook direct het eindpunt. Jouw benadering van kandidaten is in mijn ogen nieuw en daar zal men aan moeten wennen…. Wellicht boezemt het wat angst in bij de kandidaten… Ik zou het wel weten in elk geval…

    Beantwoorden
  • John Koning

    Ik snap de frustratie en vind bellen zelf ook de beste manier om het eerste contact te leggen. Maar ja als je zoals ik 59 jaar jong bent zijn er heel veel vacature, maar even zoveel werkgevers die een kandidaat van mijn leeftijd absoluut niet zien zitten. Komt nog bij, mijn grootste frustratie, de meeste werving en selectie bureau’s zijn, in de meeste gevallen, alleen maar aan het bekijken waarom iemand niet de juiste kandidaat is. Niet waarom iemand een goeie kandidaat zou kunnen zijn.

    Beantwoorden

Leave a Comment

© 2012 SalesMagazine. Design 010graphics

Scroll to top