You Are Here: Home » Artikelen » Tips voor het werven van de juiste sales- en accountmanager

Tips voor het werven van de juiste sales- en accountmanager

Zo neem je de juiste kandidaat aan:

handtekening

Zo neem je de juiste kandidaat aan:

’ Hire on attitude & train on skills’’, een wijze tip die zeker in Commercie geldt. De combinatie tussen commerciële potentie en persoonlijk profiel van een Sales kandidaat is van groot belang. Toch is het recruitmentproces bij het aannemen van Sales niet altijd even succesvol. Veel relaties klagen dat er maar weinig ‘goede Sales’ zijn. Wat men eigenlijk zegt is ‘ik heb de verkeerde aangenomen’ of ‘ik weet niet hoe ik een goede Sales herken”.

Voor de (hr en sales)managers die toch liever zelf willen werven hebben we hier een paar goede handvatten voor het aannemen van de juiste Sales:

Stap 1)

- Weet goed hoe de accountmanager het verschil moet maakt bij  klanten, laat dit helder zijn in je profiel.

- Weet welk type persoon past in het DNA van je bedrijfscultuur, welke persoonlijke eigenschappen wil je zien en testen?

- Weet welk type persoon past in het DNA van je klanten, welke type persoon past het beste bij je klanten?

- Breng in kaart wat de uitdagingen zijn van de baan, en denk je dat die persoon waar je mee praat dit aankan?

- Laat een kandidaat altijd een presentatie geven aan uw team, zo krijgen meerdere mensen een indruk en in een presentatie zie beter hoe iemand is en omgaat met (kritische vragen) vanuit het team.

- Zorg voor een professioneel inwerktraject, hoe beter je dat inricht hoe sneller en sucesvoller de nieuwe collega is, helaas ontbreekt dit erg vaak.

Nu heb je een goed beeld hebt van wie je zoekt als persoon, welke persoonlijke eigenschappen daarbij passen en vaardigheden nodig zijn.

Vacature tekst: Werf kandidaten op basis van een business case. In plaats van een standaard vacature tekst schrijf je een uitnodiging voor deelname om een uitdaging aan te gaan.

Voorbeeld:

Van Happeren is een toonaangevend installatie bedrijf met rijke geschiedenis. Al sinds 1920 bedienen we diverse relaties met onze kennis en oplossingen in de utiliteitsmarkt.

Ook wij zien dat de markt waarin we ons begeven aan het veranderen is en daarom zoeken we een nieuwe collega die ons gaat helpen bij het binnenhalen van nieuwe markten en opdrachtgevers.

We zijn benieuwd hoe jij dat denkt te doen, en daarom nodigen we je uit om naast je CV vooral een gerichte motivatie brief te sturen hoe jij denkt in deze uitdagende markt het verschil te maken.

De beste motivaties nodigen we dan uit om een presentatie te geven aan wellicht je nieuwe collega’s van Sales, Tenderdesk en Directie, zo leren we je meteen kennen als je onder druk staat en ken jij het gehele team van ons bedrijf waar jij ook vragen kan stellen over ons en je toekomst bij ons.

Klaar om het verschil te maken? Stuur dan je winnende motivatie en CV naar voor 18 maart naar voorbeeld@vanhapperen.nl

Stap 2 is dan om de kandidaten eerst telefonisch te spreken, en een eerste indruk te krijgen, match die met je positief gevoel van zijn/haar motivatie en is het niveau / opleiding / ervaring juist ten opzichte van wat je zoekt.

Stap 3 nodig hen uit die de meeste en beste indruk maken om een business case te presenteren. Hierin gaan ze uw team uitleggen hoe ze de baan gaan invullen en welke acties ze gaan uitvoeren. Ook laten ze zien wat hebben kunnen vinden over uw markt en waar uitdagingen en kansen liggen. Een belangrijk onderdeel daar dit je kans is om zowel persoonlijke eigenschappen te zien hoe hij de business case heeft benaderd, zichzelf en het bedrijf presenteert en zich gedraagt bij vragen. Ook zie je hoe hij/zij vragen stelt en op zoek gaat naar de echte behoefte. In de presentatie zie je dan goed zijn/haar ondernemersgeest en commerciële vaardigheden zoals men denkt nieuwe markten en klanten te winnen.

Tevens zie je de interactie tussen kandidaat en team. Die band zal sterk zijn daar men van begin af aan met het hele team bij elkaar zit en samen opzoek is naar die nieuwe collega. Men zal allen een hoger verantwoordelijkheid gevoel hebben om de nieuwe collega wegwijs te maken. De kans dat je juiste kandidaat ook echt slaagt, is daarmee aanzienlijk hoger.

Zoals altijd in Sales zijn er veel variaties en verschillen. Dit is dus maar een voorbeeld maar geeft een beeld van hoe je succesvoller kunt werven dan nu door niet alleen gesprekken te voeren maar concreet en specifiek te worden in het proces, en je meer ‘team’ gevoel creëert door als team te weven en verantwoordelijk te zijn.

Als je meer tips en hulp nodig hebt dan is het wellicht toch handig een afspraak met ons te maken, mail ons opinfo@salescapital.nl of bel naar 079-8200251.

SalesCapital is al 10 jaar het Werving & Selectie bureau voor Sales- en Accountmanagers, kijk op onze site www.salescapital.nl wat klanten over ons zeggen.

Leave a Comment

© 2012 SalesMagazine. Design 010graphics

Scroll to top