You Are Here: Home » Artikelen » Hoe kom ik aan goede (sales)leads?

Hoe kom ik aan goede (sales)leads?

????????????????????????????????????Hoe kom ik aan goede sales leads? We horen het maar al te vaak. Waar men de laatste jaren flink heeft geïnvesteerd in CRM en het professionaliseren van het salesproces blijft de onderkant, waar alles begint, vaak nog een zwakke plek.

Kwalitatieve sales leads, het blijft nog steeds een achilleshiel. Vraag een willekeurig salesteam of ondernemer hoe de aanvoer van goede leads is en men zal overwegend negatief zijn. Ondanks de gebruikelijke bronnen als netwerken, beurzen, koude acquisitie en social sales activiteiten ten spijt, er zijn maar weinig (sales)organisaties die dit goed ingeregeld hebben.

Erg jammer want zodoende komen er aan gebrek van goede, vooral slechte (gekwalificeerde)leads in de salesfunnel. En dat is funest. Niet alleen voor slechte conversie, de schade is groter daar men tijd besteed aan niet kansrijke projecten of klanten en het haalt de motivatie van accountmanagers weg. De leadfunnel bepaalt in grote mate de conversies van de salesfunnel. Grotere organisaties hebben een marketingafdeling die de leadfunnel bouwen en voeden, maar ook daar zie je dat men moeite heeft om kwalitatieve leads te genereren voor accountmanagers.

Acquisitie kun je op verschillende manieren doen en er zijn tal van meningen over wat het beste is. De een gelooft heilig in bellen, de ander in social selling, personal branding, event marketing of juist in een mix van alles. Feit blijft dat salesorganisaties nog steeds staan te springen om goede leads. En dat is heel breed. Van kleine MKB tot grote consultants. Daar ligt wel een verschil wat effectief voor je is. Ben je lokale kleinere ondernemer of een internationale grote speler? En je doelgroep speelt ook een rol bij welke manieren succesvoller zijn, en misschien heb je meerdere groepen of segmenten waar je je op richt. Zo kun je een bepaalde doelgroep prima bellen, een ander segment zal via een andere ingang gezocht moeten worden. Makkelijkste is als klanten bij je willen kopen en jou benaderen.  Maar hoe komen klanten naar jou toe? En hoe vul je zo continu je leadfunnel?

Ja, salesleads en de verschillende manieren om dat te genereren blijft een ‘hot topic’ en daarnaast vooral erg lastig. Van startende sales tot Sr. Accountmanager, we willen allen graag een warme lead die kunnen converteren tot tevreden klant en er is geen 1 ideale oplossing. Of wel?

Heb jij een zeer effectieve manier van acquisitie die je wil delen met andere SalesMagazine lezers? We horen graag (en niet alleen van aanbieders die reclame willen maken) hoe je intern een succesvolle leadfunnel kunt opbouwen!

Leave a Comment

© 2012 SalesMagazine. Design 010graphics

Scroll to top