You Are Here: Home » Artikelen » Het ‘verkoop preventie team’…:-)

Het ‘verkoop preventie team’…:-)

preventieJa, dat bestaat dus inderdaad nog steeds. We schreven hier al eens eerder over en ook nu zien we het vaak terug. Uit ons bescheiden SalesMagazine onderzoek leren we dat nog steeds meer dan 40% van de ondervraagde Sales de interne organisatie als grootste pijn ziet in het salesproces.

Met een grote glimlach hoorde ik het verhaal aan van een kandidaat die even uitleg gaf over hoe zijn interne organisatie ongeveer elke deal en kans wist om te buigen naar een probleem. En dat horen we overigens best vaak. Het staat ook bovenaan in het lijstje van ergernissen van verkopers, de interne organisatie.

De interne organisatie is vaak bron van menig frustratie en irritatie in salesteams. Uiteraard moet er controle en toezicht zijn op wat een sales verkoopt, tenslotte zeggen we graag ‘JA’ op alles en is enige vorm van zicht op wat we verkopen versus wat we kunnen leveren zinvol. Maar de processen, interne systemen en administratie moet het salesproces niet in de weg staan.

Ook in deze tijden van slimme CRM (of juist door) heeft menig organisatie een dusdanig ingewikkeld computersysteem waarin de verkopers een halve dag per klant nodig hebben om alle info te verwerken. Als dat eenmaal is afgerond bekijken diverse non-sales medewerkers of er mogelijkheden waren om de ‘deal’ af te wijzen om een of andere bureaucratische reden wegens het missen van onbelangrijke informatie, en als klap op de vuurpijl volgt een acceptatie proces waar je eigenlijk mee aangeeft dat de klant wel even zijn best moet doen om ‘te mogen’ kopen.

En zo heeft dus menig organisatie een ‘verkoop preventie team’. Het is zowel grappig als zorgelijk maar de afdeling verkoop, of hoe deze binnen uw organisatie ook mag heten, wordt het intern niet altijd even makkelijk gemaakt. Waar we duizenden euro’s uitgeven aan salestraining, coaching, business development, leadgeneratie en marketingtools, is er dus veel winst te behalen om uw eigen interne organisatie weer eens onder de loep te nemen en te zien hoe efficiënt deze is.

Uiteraard is dit met een knipoog geschreven maar het valt wel op hoe vaak Sales de interne organisatie als weerstand ziet. Op weg naar 2018 wellicht weer een leuk salestopic om langs 2 kanten te belichten en te zien waar een slag gemaakt kan worden naar een hogere sales conversie in 2018.

Happy Hunting!

Leave a Comment

© 2012 SalesMagazine. Design 010graphics

Scroll to top